Blended learning – kombinované vzdělávání
Blended learning, česky označovaný jako kombinované nebo hybridní vzdělávání, představuje moderní a dynamický přístup k výuce, který integruje tradiční prezenční metody s online vzdělávacími aktivitami. Tento model vznikl jako reakce na technologický pokrok a měnící se potřeby studentů i pedagogů. Blended learning nespočívá jen v prostém doplnění tradičních hodin o e-learningové materiály; jeho hlavním přínosem je promyšlená integrace obou přístupů s cílem maximalizovat efektivitu učení, zvýšit zapojení studentů a uspokojit rozmanité styly a potřeby studujících.
V praxi bývá blended learning realizován různými modely – například střídáním online a prezenčních lekcí, kombinací samostatné práce s digitálním obsahem a interaktivních diskuzí v učebně, nebo propojením online testování s projekty a skupinovou spoluprací tváří v tvář. Učitel v tomto prostředí nejen předává vědomosti, ale stává se facilitátorem učení, mentoruje studenty, pomáhá jim vyhledávat informace a podporuje jejich samostatnost. Online složka blended learningu umožňuje studentům přístup ke studijnímu materiálu kdykoli a odkudkoli, čímž rozvíjí jejich schopnost plánovat vlastní učení a podporuje individualizaci výuky.
Výzkumy ukazují, že blended learning může vést k lepším studijním výsledkům než tradiční formy výuky, zejména v důsledku možnosti opakovat a procvičovat látku podle vlastních potřeb a tempa. Takový model také podporuje rozvoj digitální gramotnosti a dalších klíčových kompetencí pro 21. století, jako jsou kritické myšlení, kolaborace a schopnost řešit problémy. Výzvy ovšem představuje zejména nutnost vhodného didaktického designu, vybavenost školy potřebnou technikou a důsledná příprava pedagogů. Přesto blended learning zůstává perspektivním směrem rozvoje vzdělávání nejen na školách, ale i v rámci celoživotního vzdělávání a firemního tréninku.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)