Inkluze ve vzdělávání označuje takový přístup, jehož cílem je zajistit všem žákům rovné příležitosti ve vzdělávacím procesu bez ohledu na jejich individuální odlišnosti, jako jsou zdravotní postižení, sociokulturní zázemí, etnicita či jazyková odlišnost. Zásadním principem inkluze je myšlenka, že každé dítě má právo být vzděláváno v běžném prostředí společně se svými vrstevníky a že rozmanitost žáků není problémem, ale příležitostí k obohacení celého vzdělávacího procesu. Tento přístup je podporován mezinárodními dohodami, například Úmluvou OSN o právech osob se zdravotním postižením, a reflektován v legislativě většiny evropských zemí včetně České republiky.
Zavádění inkluzivního vzdělávání vyžaduje systémové změny na úrovni škol, metod výuky i celé společnosti. Učitelé a další pracovníci ve školství musí disponovat dostatečnými znalostmi a dovednostmi v oblasti speciálních vzdělávacích potřeb, diferenciace výuky a práce s rozmanitým kolektivem. K úspěšné inkluzi přispívají podpůrná opatření, jako jsou asistenti pedagoga, speciální pomůcky, individuální vzdělávací plány, ale i spolupráce s odbornými pracovišti či rodinami žáků. Významnou roli hrají pozitivní postoje učitelů i spolužáků, které mohou podpořit vytváření přijímajícího a respektujícího školního klimatu.
Přínosy inkluzivního vzdělávání jsou mnohostranné. Kromě zvýšení šancí na úspěšné vzdělávání a začlenění pro žáky s různými potřebami přispívá inkluze k rozvoji sociálních kompetencí, empatie a tolerance u celé populace žáků. Výzkumy ukazují, že správně implementovaná inkluze nezhoršuje výsledky ostatních žáků, naopak může vést ke zvyšování kvality výuky i rozvoji celé společnosti směrem k větší sociální soudržnosti a spravedlnosti. Přesto však zůstávají výzvy, například nedostatek personálních i materiálních zdrojů nebo přetrvávající stereotypy a obavy ze strany některých rodičů a pedagogů. Úspěch inkluze tak závisí nejen na legislativních opatřeních, ale i na každodenní praxi v konkrétních školách a vztahu společnosti k rozmanitosti.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)