Inkluzivní vzdělávání představuje moderní pedagogický přístup, jehož cílem je zajistit rovný přístup ke kvalitnímu vzdělání všem žákům bez ohledu na jejich individuální rozdíly, například v oblasti zdravotního postižení, kulturního zázemí, jazykové příslušnosti či socioekonomického postavení. Tento koncept je postaven na principu respektování diverzity ve třídě a na snaze o maximální zapojení všech žáků do společného vyučovacího procesu v běžných školách. Inkluzivní vzdělávání je reakcí na segregaci a exkluzi některých skupin dětí do speciálních zařízení, což bylo v minulosti běžnou praxí.
Podstatou inkluze je skutečnost, že každý žák má být vzděláván v co nejméně restriktivním prostředí, kde je mu poskytována odpovídající podpora umožňující jeho aktivní účast na výuce a školním životě. Tato podpora může mít různou podobu, například asistenta pedagoga, upravené výukové materiály, individualizovaný vzdělávací plán, technologickou asistenci nebo metody diferenciované výuky. Inkluzivní vzdělávání však neznamená pouhou fyzickou přítomnost žáka se speciálními potřebami ve třídě. Klade důraz na utváření prostředí, které respektuje různorodost potřeb a zajišťuje každému rovnocennou možnost vzdělávacího úspěchu i sociálního začlenění.
Z vědeckého pohledu přináší inkluzivní vzdělávání nejen výhody žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, ale i většinové populaci žáků. Zvyšuje empatii, toleranci a vzájemný respekt v kolektivu, připravuje mladé lidi na život v diverzní společnosti a umožňuje lepší sociální soudržnost. Výzkumy potvrzují, že při adekvátní podpoře inkluze nedochází ke snižování vzdělávacích standardů ani k negativním dopadům na ostatní žáky. Úspěšná realizace inkluzivního vzdělávání však vyžaduje systémové změny ve školství, přípravu učitelů, flexibilitu vzdělávacího systému i dostatečné materiální a personální zabezpečení. Inkluze je považována za klíčový směr rozvoje současného vzdělávacího systému, jenž se snaží reagovat na potřeby celé společnosti i jednotlivce.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)