Inkluzivní vzdělávání představuje přístup k výuce, který se snaží zajistit rovné příležitosti a plné zapojení všech žáků bez ohledu na jejich individuální odlišnosti, schopnosti, sociální prostředí či zdravotní omezení. Tento koncept se rozvíjí zejména v reakci na potřebu překonávat bariéry, kterým mohou čelit děti se speciálními vzdělávacími potřebami, etnickými nebo jazykovými odlišnostmi nebo s odlišným sociálním zázemím. Cílem inkluzivního vzdělávání je vytvářet takové prostředí, kde jsou všechny děti přijímány, podporovány a respektovány. Zahrnuje úpravy výukových metod, individualizaci výuky, využívání podpůrných opatření a spolupráci s dalšími odborníky.
Zavedení inkluzivního vzdělávání vychází z principu práva na vzdělání každého dítěte a odpovídá doporučením a právním normám jak na národní úrovni, tak i v mezinárodních dokumentech, například v Úmluvě OSN o právech osob se zdravotním postižením. Výhody tohoto přístupu jsou mnohostranné. Inkluzivní třída podporuje vzájemné porozumění a toleranci, pomáhá rozvíjet sociální dovednosti a zároveň připravuje žáky na život v různorodé a otevřené společnosti. Umožňuje také identifikovat a uspokojit potřeby jednotlivce, čímž podporuje jeho osobní rozvoj a motivaci k učení.
Proces zavádění inkluzivního vzdělávání vyžaduje systematickou spolupráci všech aktérů školního prostředí – pedagogů, asistentů pedagoga, speciálních pedagogů, rodičů a dalších odborníků. Inkluze také klade vyšší nároky na učitele, vyžaduje jejich další vzdělávání, schopnost adaptovat výuku a efektivně komunikovat se žáky různého backgroundu. Významnou roli hraje také podpora od vedení školy a nastavení otevřené a respektující atmosféry v kolektivu. Výzkumy ukazují, že adekvátně realizované inkluzivní vzdělávání zlepšuje celkovou kvalitu školního prostředí, efekty na vzdělávání všech žáků i vztahy mezi dětmi různých schopností a zázemí. V konečném důsledku představuje inkluzivní vzdělávání cestu k větší spravedlnosti a sociální soudržnosti ve společnosti.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)