Moderní technologie ve výuce: Jak využít virtuální realitu a rozšířenou realitu ve školních hodinách

Moderní technologie ve výuce: Jak využít virtuální realitu a rozšířenou reality ve školních hodinách

V posledních letech prochází české školství významnou proměnou, kterou pohání rozvoj moderních digitálních technologií. Mezi nejvýraznější inovace patří využívání virtuální reality (VR) a rozšířené reality (AR) ve výuce. Tyto technologie, které byly ještě před několika lety doménou nadšenců a vývojářských laboratoří, dnes nacházejí své pevné místo v běžných třídách na základních, středních i odborných školách. V čem spočívá jejich přínos a jak konkrétně je mohou učitelé začlenit do svých hodin?

Virtuální realita – učení prožitkem

Virtuální realita nabízí studentům jedinečnou příležitost ponořit se do třírozměrných simulací, které výuku posunují za hranice tradičních učebnic. Díky VR mohou například studenti dějepisu „navštívit“ starověký Řím, prozkoumat chodby egyptských pyramid, nebo být přítomni u historických událostí jako pozorovatelé. V přírodovědných předmětech si žáci mohou v bezpečném prostředí „vyzkoušet“ experimenty, které by z hygienických či bezpečnostních důvodů nebylo možné realizovat ve třídě – například zkoumat model lidského těla, molekuly nebo proces fotosyntézy.

Praktická aplikace VR nevyžaduje složité vybavení – na trhu jsou dostupné headsety v různých cenových hladinách, a většina školních aplikací běží i na běžných tabletech či chytrých telefonech. Řada výukových platforem – například ClassVR či Engage – disponuje hotovými scénáři pro jednotlivé předměty a úrovně, což učitelům značně usnadňuje přípravu.

Rozšířená realita – propojení světa třídy a digitálního obsahu

Rozšířená realita přibližuje studentům složité jevy prostřednictvím prolínání reálného světa s virtuálními objekty. Pomocí AR aplikací a mobilních zařízení lze například nad stránkami učebnice zobrazit trojrozměrný model buňky, technologický postup nebo funkci elektrického obvodu. To významně zvyšuje míru porozumění a názornosti, zvláště u témat, která je obtížné představit běžnými výukovými metodami.

Zavedení AR nemusí být nákladné. Mnoho softwarových řešení je dostupných zdarma nebo za přijatelný poplatek, přičemž využívají běžných tabletů a telefonů, které řada žáků již vlastní. Příkladem je aplikace Quiver, která umožňuje „oživit“ pracovní listy, nebo Merge Cube pro zakreslování 3D modelů ve fyzickém prostoru.

Konkrétní přínosy pro školní výuku

Integrace VR a AR do výuky vede ke zvýšení motivace, aktivního zapojení žáků i zlepšení jejich výsledků. Virtuální simulace rozvíjí prostorovou představivost, kreativitu i schopnost kritického myšlení. Ve skupinových úkolech pak technologie podporují spolupráci a komunikaci mezi studenty. Díky interaktivitě žáci snadněji chápou komplikovaná témata a poznávají souvislosti, což je klíčové například v technických a přírodovědných oborech.

Neoddiskutovatelnou výhodou je také dostupnost vzdělávacího obsahu pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami – například osoby s poruchami zraku mohou využívat zvukové popisky nebo haptické ovládání.

Doporučení pro učitele a školy

Při zavádění VR a AR je vhodné začínat postupně – ideálně využitím již hotových vzdělávacích scénářů a aplikací, jejichž ovládání je intuitivní a dostupné i pro začínající uživatele. Klíčová je také průběžná metodická podpora a školení pedagogů. Evropská akademie vzdělávání nabízí v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků akreditované kurzy zaměřené na moderní technologie ve výuce, kde si mohou učitelé nové přístupy prakticky vyzkoušet.

Moderní výuka, která staví na prožitku a aktivním zapojení žáka, není budoucností, ale realitou dnešních škol. Virtuální a rozšířená realita otevírají nové možnosti pro vzdělávání všech věkových kategorií – nikdy dříve nebylo učení takovým zážitkem! 

PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *