Montessori metoda – principy, vědecké základy a přínosy
Montessori metoda je pedagogický přístup pojmenovaný po italské lékařce a pedagožce Marii Montessori (1870–1952), která jej systematicky rozvíjela již od počátku 20. století. Klíčovým východiskem této metody je respekt k přirozenému vývoji dítěte, důraz na individualizované vzdělávání a vytvoření vhodného prostředí, v němž dítě může samostatně pracovat a objevovat své schopnosti. Autorka vycházela ze svých pozorování dětí, především s mentálním nebo tělesným postižením, kdy zjistila, že děti nejlépe rozvíjejí své schopnosti skrze svobodnou, ale strukturovanou aktivitu, na základě vlastního zájmu a motivace.
Vědeckým základem Montessori metody je poznání vývojové psychologie, neurověd i biologie dítěte. Montessori ve své práci předběhla dobu, když kladla důraz na senzitivní období, tedy určité časové úseky v dětském vývoji, kdy je dítě přirozeně vnímavé vůči specifickým druhům činností a učení. K tomu slouží takzvané připravené prostředí (prepared environment), ve kterém děti nacházejí pomůcky stimulující rozvoj smyslů, motorických i intelektových dovedností a umožňující jim samostatně řídit své učení. Učitel zde nemá roli autoritativního předkladatele znalostí, ale spíše průvodce, který dítě pozoruje a vhodně zasahuje, aby podpořil jeho aktivity a růst.
Mezi základní přínosy Montessori metody patří rozvoj samostatnosti, zodpovědnosti, sociálních a komunikačních dovedností, schopnosti koncentrace i kritického myšlení. Důkladné mezinárodní studie potvrzují, že děti vzdělávané touto metodou jsou kreativnější, mají lepší výsledky v oblasti matematiky, čtení i vědeckého uvažování a zároveň vykazují vyšší míru empatie a respektu k druhým. Montessori metoda se dnes využívá v tisících školách po celém světě a představuje inspirativní, vědecky podložený směr moderní pedagogiky, který reaguje na individuální potřeby dítěte a klade důraz na jeho vnitřní motivaci, svobodu i odpovědnost.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)