Vlna hybridního vzdělávání: Jak pandemie změnila přístup ke studiu a jaké výhody přináší kombinace online a prezenční výuky?

Vlna hybridního vzdělávání: Jak pandemie změnila přístup ke studiu a jaké výhody přináší kombinace online a prezenční výuky?

Vzdělávací prostředí prošlo v posledních letech nebývalou proměnou, kterou zásadně akcelerovala pandemie Covid-19. Během několika týdnů se mnoho škol, univerzit i firemních školicích center ocitlo v situaci, kdy bylo nutné téměř přes noc vytvořit podmínky pro distanční výuku. Tento náhlý přechod však zároveň otevřel dveře novému fenoménu – hybridnímu vzdělávání, tedy kombinaci prezenčních a online forem výuky, která dnes nachází uplatnění napříč obory i stupni vzdělání.

Zkušenosti uplynulých let ukazují, že hybridní model není pouze dočasným řešením v krizových situacích, ale stává se pevnou součástí moderního vzdělávání. Principy hybridní výuky vycházejí z kombinace synchronních (například živé online lekce či osobní setkání) a asynchronních aktivit (samostatné studium online materiálů, videopřednášky, digitální úlohy apod.), díky čemuž mohou studenti lépe přizpůsobit studium svým časovým možnostem a individuálním potřebám.

Mezi klíčové výhody hybridního vzdělávání patří flexibilita. Studenti mají možnost sledovat přednášky či studovat materiály kdykoliv a odkudkoliv, což výrazně usnadňuje skloubení studia s pracovními a rodinnými závazky. Dospělí účastníci, kteří se chtějí rekvalifikovat nebo doplnit kvalifikaci, tak nemusí řešit časté docházení do školy či vysoké náklady na dopravu. Dalším přínosem je možnost opakovaně se vracet k náročnějším tématům – v případě videopřednášek nebo online studijních materiálů studenti nejsou omezeni tempem celé skupiny a mohou si látku osvojit vlastním tempem.

Hybridní výuka také podporuje rozvoj digitálních kompetencí – ať už jde o práci s online nástroji, efektivní vyhledávání a zpracování informací, nebo spolupráci v digitálních týmech. V krajním důsledku připravuje absolventy nejen na současné požadavky trhu práce, kde se digitální gramotnost stává samozřejmostí, ale také na celoživotní učení, které je v rychle se měnící společnosti nezbytné.

Výrazným benefitem hybridní výuky je rovněž vyšší míra individualizace. Moderní vzdělávací platformy umožňují lektorům sledovat pokrok studentů, nastavovat individuální zadání či nabízet cílenou zpětnou vazbu v reálném čase. Studenti se tak mohou více zaměřit na oblasti, které jsou pro ně skutečně důležité, a scházet se osobně (nebo prostřednictvím konzultací online) právě v okamžiku, kdy je to pro jejich rozvoj nejpřínosnější.

Evropská Akademie vzdělávání (EAV) pracuje s hybridním modelem napříč svými programy – od profesní kvalifikace přes středoškolské a vysokoškolské studium až po další vzdělávání učitelů. Páteř studia tvoří profesionálně připravené videopřednášky, digitální studijní materiály a přímá podpora zkušených lektorů, které lze doplnit o osobní konzultace. Tento koncept je prověřený praxí a pozitivně hodnocen zejména dospělými a vytíženými studenty.

V současnosti tak lze říci, že hybridní vzdělávání není pouze trendem vyvolaným pandemií, ale představuje nový standard efektivního, dostupného a prakticky orientovaného studia pro všechny věkové a profesní skupiny. S nutností celoživotního vzdělávání a zvyšujícími se nároky na kompetence v oblasti digitálních technologií je právě kombinace online a prezenční výuky ideálním řešením pro udržitelné vzdělávání v 21. století. 

PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *