E-learning, neboli elektronické vzdělávání, představuje způsob vzdělávání, který využívá informačních a komunikačních technologií k předávání znalostí a dovedností. Tento přístup umožňuje studujícím nejen získávat informace prostřednictvím internetu, ale také interaktivně spolupracovat s lektory i ostatními studenty, absolvovat testy, sledovat výuková videa, vytvářet projekty či sdílet materiály. Význam e-learningu vzrostl zejména s rychlým rozvojem digitálních technologií a masivním rozšířením internetu, což vedlo k větší dostupnosti vzdělání bez ohledu na časové a geografické omezení.
Mezi hlavní výhody e-learningu patří flexibilita a individualizace výuky. Uživatelé mohou studovat vlastním tempem, v čase, který jim vyhovuje, a z libovolného místa s připojením k internetu. Navíc je možné výuku přizpůsobit individuálním potřebám a preferencím studenta díky personalizovaným studijním plánům, adaptivním testům a různorodým formátům výukových materiálů. E-learning rovněž usnadňuje přístup ke kvalitnímu vzdělání i lidem se zdravotním postižením nebo těm, kteří žijí v odlehlých oblastech, kde by tradiční vzdělávání bylo obtížně dostupné.
Ovšem i přes své četné přínosy má tento způsob vzdělávání určité limity. Mezi ně patří například nižší úroveň sociální interakce oproti prezenční výuce, obtížnější motivace ke kontinuálnímu studiu a potřeba samostatnosti a vytrvalosti ze strany studenta. Navíc existují obory, kde je klíčová praktická složka studia, a e-learning ji nemůže vždy plně nahradit. Přesto lze očekávat, že význam e-learningu bude i nadále růst, neboť neustálý technologický pokrok otevírá další možnosti pro inovace ve vzdělávání a rozšiřuje dostupnost kvalitní výuky pro stále větší počet lidí po celém světě.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)